ربات بتن خوار

خراب کردن یک ساختمان بتنی نیاز به نیروی زیادی دارد. برای تخریب و گودبرداری در اصفهان به تناسب ساختمان به جرثقیل، لودر، مواد منفجره و شلنگ‌های آتش نشانی و مواردی از این دست نیاز خواهید داشت. این فرایند زمانبر است و به انرژی زیادی نیاز دارد. زمانی که تخریب صورت گیرد، بتن‌ها در محل دفن ضایعات ساختمان و یا یک دستگاه بازیافت منتقل می‌شوند.
کارشناسان تخریب هنگام تصمیم گیری درباره چگونگی تخریب ساختمان، به عوامل مختلفی توجه می‌کنند. یکی از موارد مهم منطقه‌ای است که ساختمان در آن قرار گرفته است. مواد اولیه ساختمان، هدف از تخریب و نحوه دفع زباله‌ها نیز اهمیت دارد. روش‌های تخریب ممکن است از یک انفجار ویرانگر تا جداسازی دقیق قطعات ساختمانی باشد. با این حال اگر ساختمان در یک مکان شلوغ شهری واقع شده باشد، مهم است که تکنیک‌ها برای خدمه تخریب و ساختمان‌های اطراف و دیگر مناطق عمومی بی خطر باشد.

با این حال ربات بتن خوار می‌تواند تخریب و خاکبرداری ساختمان بتنی را به خوبی انجام دهد و ضایعات حاصل از آن را نیز کاهش دهد. از آنجایی که در تخریب ساختمان به روش معمولی گرد و غبار زیادی ایجاد می‌شود و به ماشین آلات و نیروی کار زیادی احتیاج است، هزینه این روش نیز بیشتر خواهد بود، به همین دلیل است که ربات بتن خوار می‌تواند این فرایند را تسریع کرده، هزینه‌ها را کاهش داده و انرژی کمتری برای تخریب ساختمان صرف کند.

ربات بتن خوار چگونه عمل می‌کند؟

اولین کاری که این ربات‌ها انجام می‌دهند این است که ساختمان و محیط پیرامون آن را بررسی و ارزیابی می‌کنند، در همین حین منطقه‌ای که قرار است تخریب شود تعیین می‌شود. معمولا از آب برای جداسازی بتن استفاده می‌کنند و سپس ربات اجزای جداگانه ساختمان مثل سیمان، شن و ماسه را جمع آوری می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای این ماشین آلات هوشمند این است که گرد و خاک زیادی ایجاد نمی‌کنند و ضایعات نیز به راحتی قابل بازیافت است، در نتیجه نیازی به جداسازی آن‌ها نخواهد بود.

ربات بتن خوار

از آب تخریب در ربات بتن خوار استفاده می‌شود، علاوه بر آن ممکن است برای بازسازی پروژه‌ها با مصالحی مثل میلگرد نیز مورد استفاده قرار گیرد.
در مرحله بعد دوغاب حاصل از ساختمان را فیلتر می‌کنند تا برای بسته بندی آماده شود، این کار باعث می‌شود که تفکیک مصالح ساختمانی راحت‌تر انجام شود، در نتیجه کیسه‌های حاصل از آن به ایستگاه‌های بتن پیش ساخته می‌روند.
در واحد بسته بندی این ربات‌ها، مکش فوق العاده‌ای وجود دارد که به کمک دینام‌های توربینی در مسیر مکش هوا، برق مورد نیاز تامین شده و در هنگام تخریب ساختمان، بتن‌ها به داخل کشیده می‌شوند. آب تخریب نیز پس از استفاده به سمت دستگاه باز می‌گردد.

پس از آنکه تخریب و خاکبرداری ساختمان بتنی به این شکل انجام گرفت، تنها چیزی که باقی می‌ماند، میلگرد است که بدون هیچ گونه سیمان و گرد و خاک وجود دارد و می‌توانید برای برش و بازیافت آن اقدام کنید. زمانی که تخریب بتن به این روش انجام می‌شود، می‌توانید پس از تجزیه و بازیافت ضایعات از آن‌ها برای ساختمان سازی استفاده کنید.

مزایای استفاده از ربات بتن خوار

از آنجایی که تمام مواد در سایت قابل تجزیه هستند، هزینه و آلودگی تخریب و خاکبرداری ساختمان کمتر خواهد بود. هنگامی که ساختمان در حال خراب شدن است، نیروی کار می‌تواند یک ایستگاه مشخص در همان نزدیکی دایر کند تا مواد بتنی به دست آمده را به بلوک‌های ساختمانی پیش ساخته تبدیل کرده و این مصالح را به کسانی که در حال ساختمان سازی هستند، بفروشند.

این ربات‌ها معمولا با استفاده از انرژی الکتریکی کار می‌کنند. از آنجایی که خلاء بتن بازیافت شده را به قسمت زیرین لوله می‌کشد، هوای در حال جریان برق تولید می‌کند و در نتیجه سیستم می‌تواند به طور مجدد از آن استفاده کند.

ربات بتن خوار

استفاده از ربات‌های بتن خوار

این ربات‌ها در حال حاضر در مرحله آزمایش نمونه اولیه به سر می‌برند و ممکن است که عرضه آن‌ها به بازار جهانی حداقل دو الی سه سال طول بکشد. در حال حاضر تقاضای زیادی برای این دستگاه‌ها وجود دارد. بتن یکی از موادی است که به میزان زیادی روی کره زمین تولید می‌شود و بین 40 تا 60 سال طول می‌کشد تا بتن‌های قدیمی تجزیه شوند. تنها در ایالات متحده آمریکا بیش از 300 میلیون تن زباله بتنی ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که تجزیه آن برای بسیاری از فعالان این صنعت به دغدغه بزرگی تبدیل شده است. یکی از بزرگ‌ترین بازارها برای ربات‌های تخریب کننده ساختمان، کشور چین است، زیرا آن‌ها از روش‌های ساخت و ساز جدید استقبال می‌کنند و تنها 5% از ضایعات ساختمانی آن‌ها به صورت مجدد استفاده می‌شود.

مخترع این دستگاه بر این باور است که در کشورهای آسیایی، بازار خوبی برای ربات‌های بتن خوار وجود دارد، هر چند که می‌توان آن‌ها را در بسیاری از کشورهای دیگر مورد استفاده قرار داد. حتی کشورهای اروپایی زیادی هستند که به تخریب و خاکبرداری ساختمان‌های بتنی می‌پردازند، اما نمی‌دانند که از چه روشی برای بازیافت آن استفاده کنند. به همین دلیل این ماشین آلات هوشمند یک گزینه مناسب برای آن‌ها به شمار می‌آید. ظهور این دستگاه‌ها یک شیوه متفاوت و مناسب برای تخریب ساختمان‌ها خواهد بود.

بهترین روش برای تخریب ساختمان

تخریب به روش صحیح به سازندگان این امکان را می‌دهد تا از مصالح ساختمانی مجدد استفاده کرده و آن‌ها را بازیافت کنند. تخریب ساختمان و خاکبرداری با جداسازی قطعات به شما کمک می‌کند تا از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی بعدی استفاده کنید. هدف اصلی از این روش بازیابی حداکثر میزان مواد اولیه (قابل استفاده مجدد) و ثانویه (قابل بازیافت) به کمک شیوه‌ای ایمن و مقرون به صرفه است. با این حال ممکن است فرایند کار به تناسب روش سخت و دستیابی به موقع و اقتصادی برای برخی از ساختمان‌ها به سختی ممکن باشد.

اگر کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تجربه و دانش کافی در تخریب و خاکبرداری ساختمان را داشته باشند، می‌توانند با یک روش مناسب، فرایند کاری خود را پیش ببرند. این باعث کاهش هزینه‌ها، تسریع فرایند و مدیریت صحیح پروژه خواهد شد. از این رو بهتر است به کسانی اعتماد کنید که از دانش کافی در این حوزه برخوردار می‌باشند و می‌توانند با راهنمایی صحیح بهترین گزینه‌ها را به شما پیشنهاد دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *