روش گودبرداری ساختمان

کار گودبرداری ساختمان به این خاطر انجام می‌‌شود که ساختمان‌‌ها بتوانند از استحکام بالایی برخوردار باشند برای همین بهتر است که این کار توسط شرکت‌های معتبر خاکبرداری و گودبرداری در اصفهان انجام شود، زیرا زمانی که اتفاقاتی مانند زلزله به وجود می‌‌آید باعث می‌‌شود که ساختمان به راحتی فرو بریزد. برای همین بهتر خواهد بود که ساختمان را بر پایه درستی ایجاد کرد و این پایه درست این است که ابتدا باید به قسمت محکم زمین رسید و بعد از آن اقدام به انجام ساختمان سازی کرد.
برای همین می‌‌توان گفت که این کار را به راحتی می‌‌توان با استفاده از ماشین آلات گودبرداری انجام داد تا به قسمت محکم زمین رسید و بعد از آن اقدام به هر گونه کاری مانند ساخت و ساز کرد.
برای این که گودبرداری برای هر کاری انجام شود، از انواع روش گودبرداری ساختمان استفاده می‌شود، بنابراین می‌‌توان گفت که تنها از یک شیوه برای این کار نمی‌توان استفاده کرد.

انواع روش گودبرداری ساختمان

یکی از این کار‌‌ها می‌‌تواند استفاده از مهار متقابل باشد که در این حالت سازه‌‌ها رو به روی یکدیگر قرار می‌‌گیرند در این حالت ابتدا گودبرداری انجام می‌‌شود بعد از این که این گودبرداری انجام شد از سازه‌هایی استفاده می‌‌شود.

  1. استفاده از سازه مناسب
  2. استفاده از سازه نگهبان

1. استفاده از سازه مناسب

این سازه‌‌ها می‌‌توانند رو به روی هم قرار بگیرند که به آن مهار متقابل گفته می‌‌شود. نوع دیگری از قرار گرفتن سازه‌‌ها در گودبرداری استفاده از سپر است که به آن سپر کوبی نیز گفته می‌‌شود. برای این کار سپر‌‌ها را که اجسام فلزی شکلی هستند که در کنار هم قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند بنابراین آن را به صورت ایستاده در کنار یکدیگر قرار می‌‌دهند بنابراین می‌‌توان گفت که مانند یک حصار عمل می‌‌کنند. نوع دیگری از دیواره‌‌ها که می‌‌توان از آن استفاده کرد دیواره دیافراگمی است گودبرداری که در این دیواره ایجاد شده است می‌‌ تواند از موادی مانند بتن پر شوند. تمامی این روش‌‌ها برای این است که برای ساخت و ساز‌های متفاوت روش‌هایی وجود داشته باشد تا این که مشکلاتی در این کار‌‌ها به وجود نیاید بنابراین در گودبرداری ساختمان باید موارد زیادی را در نظر داشت.

شیوه های متفاوت برای گودبرداری ساختمان

2. استفاده از سازه نگهبان

که این یکی از مواردی است که می‌‌توان برای کار گودبرداری در نظر داشت یکی از نکاتی که می‌‌توان در نظر گرفت این است که برای این که ریزش در گودبرداری اتفاق نیفتد بهتر است که از سازه‌های نگهبان استفاده کرد.
این سازه‌‌ها می‌‌توانند به قسمتی که گودبرداری شده است کمک کند تا این که مواردی مانند ریزش ایجاد نشود با این حال می‌‌توان گفت که زمانی که ریزش اتفاق می‌‌افتد این سازه‌‌ها می‌‌توانند از وقوع آن جلوگیری کنند. بنابراین برای این که کار گودبرداری به صورتی انجام شود که مشکلی به وجود نیاید باید ابتدا جنس خاک را نیز در این مرحله در نظر داشت که جنس خاک به چه صورت خواهد بود.
امکان دارد که جنس خاک بسیار نرم باشد یا این که تراکم داشته باشد زمانی که این تراکم به وجود می‌‌آید باعث می‌‌شود که ریزش در گودبرداری اتفاق بیفتد برای همین این اتفاق بسیار ناخوشایند است. این ناخوشایندی زمانی اتفاق می‌‌افتد که مهندس ناظر نیز بر سر پروژه قرار داشته باشد برای همین می‌‌توان گفت که زمانی که این اتفاق می‌‌افتد باعث می‌‌شود که تمامی نگاه‌‌ها به سمت مهندس ناظر باشد.
زیرا مهندس ناظر باید این تشخیص را در این زمینه داشته باشد که آیا این خاک می‌‌تواند توانایی کار گودبرداری را داشته باشد یا نه برای این که به این نتیجه برسد باید ابتدا خاک را آزمایش کند. برای این که آزمایش خاک را انجام دهد می‌‌توان گفت که باید آن را به آزمایشگاه ببرد در زمانی می‌‌تواند این کار را انجام دهد که تشخیص به صورت دستی و ذهنی را نتواند انجام دهد. این یکی از پارامتر‌هایی است که هر پیمانکار و یا مهندس ناظر باید به آن دقت کند شاید جز ابتدایی‌‌‌‌ترین کار‌هایی نیز باشد که مهندسین ناظر باید آن را انجام دهند اما گاهی اوقات برخی از غفلت‌‌ها نیز می‌‌تواند به وجود بیاید.

شیوه های متفاوت برای گودبرداری ساختمان

بنابراین در این کار نباید این غفلت به وجود بیاید زیرا باعث می‌‌شود که مشکلات زیادی در این زمینه به وجود آید و مشکلات جسمی و جانی زیادی را برای کارگرانی که در این کار مشغول هستند به وجود می‌‌آید. روش‌هایی که در بالا به آن‌‌ها اشاره شد می‌‌توانند روش‌هایی باشند که بتوان از آن‌‌ها برای این که حادثه‌ای ایجاد نشود و بروز نیابد استفاده کرد به نوعی نیز می‌‌توان گفت برای این کار نیز بسیار موثر بوده است. برای همین است که باید به گودبرداری بسیار اهمیت داد این که باید نکات ایمنی را برای گودبرداری رعایت کرد تنها برای این نیست که امکان دارد افرادی که کار گودبرداری را انجام می‌‌دهند صدمه نبینند.
بلکه برای این است که ساختمانی که ساخته می‌‌شود نیز از استحکام خوبی برخوردار باشد این استحکام برای زمانی است که ساختمان ساخته می‌‌شود زمانی که ساختمان ایجاد شده است و از آن استفاده می‌‌شود امکان دارد که تخریب شود.
این تخریب برای این است که نکته‌ای در این ساختمان سازی در نظر گرفته نشده است برای همین می‌‌توان گفت که امکان فروریختن ساختمان می‌‌تواند وجود داشته باشد. زمانی که ساختمان فرو می‌‌ریزد افراد زیادی از بین خواهند رفت برای همین است که بر روی این نکته بسیار تاکید می‌‌شود که ساختمان‌‌ها از پایه بتوانند مستحکم ایجاد شوند تا برای افرادی که از این ساختمان‌‌ها استفاده می‌‌کنند مشکلی به وجود نیاید.
با این حال می‌‌توان گفت که در زمان حاضر برای بیشتر ساختمان‌‌ها از گودبرداری استفاده می‌‌شود می‌‌توان گفت که گودبرداری سهم زیادی در ایمنی ساختمان‌هایی که با این متد ساخته شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند را داشته است. بنابراین باید کار گودبرداری جدی گرفته شود با این حال بسیار مهم است که در چه زمانی و با استفاده از چه امکانات و تجهیزاتی این کار انجام شود و به نحو احسنت نیز بتوان این کار را انجام داد.
بیشترین استفاده‌ای که از گودبرداری می‌‌شود برای ساختمان سازی است و کار‌های عمرانی می‌‌توانند بیشترین استفاده را برای گودبرداری و یا حتی خاکبرداری نیز داشته باشند. با این همه مواردی که گفته شد انتظار می‌‌رود که بازرسی قبل از تخریب و خاکبرداری و رعایت ایمنی و استاندارد‌های لازم برای کار گودبرداری به خوبی انجام شود و این نکات در هر کاری که ایمنی حرف اول را در آن می‌‌زند وجود داشته باشد. نکات ایمنی در هر کاری باید بتواند حرف اول را بزند وگرنه هر کاری بدون ایمنی انجام شود بی فایده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *