تفاوت گودبرداری با خاکبرداری

به طور مثال هنگامی که می‌خواهند فونداسیون خانه‌ای را ایجاد کنند این باعث می‌شود که باید به میزان قابل توجهی از زمین گود شود بنابراین این کار توسط شرکت‌های خاکبرداری و گودبرداری در اصفهان صورت می‌گیرد. برای فونداسیون باید به سطح محکمی از زمین رسید و بعد از آن شروع به انجام عملیات کرد، با این حال می‌توان گفت که هر عملیاتی که در آن گودبرداری صورت می‌گیرد بسته به نوع کار آن گودبرداری نیز می‌تواند متفاوت باشد.

بنابراین نمی‌توان تمام گودبرداری‌ها را به این صورت بیان کرد که همه آن‌ها به یک شکل انجام می‌شوند بنابراین هر کدام از گودبرداری‌ها می‌توانند شکل خاص به خود را داشته باشند.

البته خاکبرداری نوعی از عملیات‌هایی است که با ماشین آلات تخریب انجام می‌شود، بنابراین مانند گودبرداری تا زمین را به عمق خود نمی‌رساند بیشتر فرآیند خاکبرداری را برای کار‌هایی مانند راه‌سازی می‌توان انجام داد. این تفاوت‌ها است که می‌تواند کار این دو را از هم جدا کند بنابراین می‌توان گفت که برای خاکبرداری میزان خاکی را که می‌توان سطح زمین را ناهموار کند را جا به جا می‌کنند.

گودبرداری با خاکبرداری چه تفاوتی دارد

در خاکبرداری به میزان کمی از سطح خاک را می‌توان برداشت اما این کار را به صورت عمقی نمی‌توان انجام داد برای این که سطح خاک را به صورت عمقی ایجاد کرد باید از گودبرداری استفاده کرد. گودبرداری برای این کار مناسب است گودبرداری بیشتر برای کار‌هایی که در ساختمان‌سازی انجام می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین برای این که ساختمانی ایجاد شود باید پایه ریزی خوبی برای این ساختمان وجود داشته باشد.

بنابراین برای این کار ابتدا از ماشین‌های سنگین کمک گرفته می‌شود و بعد از آن با توجه به سفتی و نرمی زمین می‌توان گفت که باید به چه مقدار سطح زمین را گود کرد. هنگامی که درصد و میزان کار به دست آمد می‌توان گفت که باید به گود کردن زمین ادامه داد و این کار را انجام داد. برای این که عملیات‌هایی مانند گودبرداری صورت بگیرد باید چند نکته را یادآور شد زیرا عملیات گودبرداری از خطرات زیادی برخوردار است و برای همین باعث این خواهد شد که خطرات زیادی برای این کار به وجود بیاید.
گود شدن در این زمین‌های نرم می‌تواند به دو شکل صورت پذیرد این دو شکل می‌تواند به این صورت باشد که میزان عمق می‌تواند بحرانی یا عادی باشد. هنگامی که میزان گود بحرانی است می‌توان گفت که خطرات زیادی نیز در این زمینه می‌تواند وجود داشته باشد.

استفاده از استاندارد مناسب برای ساختمان‌سازی

ساختمان‌ها نیز می‌توانند مشکل‌ساز شوند زیرا این ساختمان‌ها می‌توانند در منطقه‌ای که در آن عملیات گودبرداری انجام می‌شود وجود داشته باشد بنابراین برای این کار بهتر است که از وسایل ایمنی زیادی استفاده کرد. زیرا امکان دارد که ساختمان‌های اطراف بر اثر گودبرداری‌ها دچار مشکل شوند یا این که محلی که در آن گودبرداری می‌شود باعث ایجاد حساسیت در کار شود.
در گودبرداری‌هایی که به صورت عمیق صورت می‌گیرد باید تمامی جوانب را در آن مورد بررسی قرار داد این که تمامی جوانب را باید مورد بررسی قرار داد یعنی این که به توان نقشه‌ای از منطقه‌ای که قرار است عملیات گودبرداری صورت بگیرد را به دست آورد.

گودبرداری با خاکبرداری چه تفاوتی دارد

بنابراین طبق این نقشه می‌توان گفت که این عملیات گودبرداری باید در چه محلی و تا چه اندازه‌ای صورت بگیرد برای این کار همان طور که گفته شد باید طبق نقشه محل اقدام به انجام این کار کرد.
زیرا اگر این کار انجام نشود امکان دارد در طول پروژه به سطحی از آب و یا چاه و کانال‌ها رسید در برخی از موارد پیش آمده است که این گودبرداری باعث ایجاد تخریب این کانال‌ها شده است و مشکلات عدیده زیادی را به وجود آورده است.

اگر به صورت علمی به این داستان نگاهی بیندازید خواهید دید که خاک جز موادی است که در طبیعت وجود دارد و این خاک به این صورت است که برای کار‌های ساختمانی نیز از آن استفاده می‌شود. بنابراین برای این که با این ماده طبیعی که در دل طبیعت وجود دارد کار کرد باید جوانب احتیاط را نیز در نظر گرفت به این منظور که هنگامی که با عملیات گودبرداری نوعی تنش در خاک ایجاد می‌شود باعث می‌شود که یک سری از تغییرات در خاک حاصل شود و این تغییر باعث خواهد شد که تعادل را به هم بریزد.

تعادلی که تاکنون خاک به آن عادت کرده است با دستکاری‌های انسانی از بین می‌رود و باعث می‌شود که تغییر کند. امکان دارد در این تغییر هیچ مشکلی به وجود نیاید امکان دارد نیز با یک تغییر کوچک نیز مشکلات زیادی به وجود بیاید. بنابراین خاک‌ها می‌توانند نوع‌های متفاوتی داشته باشند به این صورت که می‌توان آن‌ها را به صورت خاک‌های چسبنده یا خاک‌های غیرچسبنده و اسکلتی نام برد. گاهی اوقات امکان دارد هنگامی که میزانی از خاک گودبرداری می‌شود لایه‌های بعد آن رانش کند این کار بسیار خطرناک است بنابراین می‌توان گفت که این یکی از خاصیت‌هایی است که می‌توان آن را برای خاک بیان کرد. برای ایجاد گودبرداری در بیشتر موارد می‌توان گفت که باید از یک سازه استفاده کرد به این سازه‌ها که در گودبرداری از آن‌ها استفاده می‌شود سازه نگهبان گفته می‌شود. سازه نگهبان می‌تواند در این عملیات شرایط ایمن را به راحتی ایجاد کند و هر ناامنی را در این کار مدیریت کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *